Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
About
المحفوظات
Contact
بيان الخصوصية
Instructions
Terms of publication
الإعلانات
Search
Contact
About
Mission and objectives
الإعلانات
Instructions
Editors ' guidelines
Researchers ' guidelines
Instructions of the evaluators
Post-publication discussions and corrections
Terms of publication
Publication ethics
Journal publishing ethics
Responsibilities of auditors
Policies and requirements
Editorial staff
بيان الخصوصية
المحفوظات
الحالي
Home
/
Archives
/
Vol. 14 No. 29 (2020)
Vol. 14 No. 29 (2020)
DOI:
https://doi.org/10.36302/jir.v14i29
Published:
2020-06-20
المقالات
Building a scale of Over excitabilities to diagnose gifted children in kindergarten
أ.د سعدي جاسم عطيه, م. سهام موهي وريوش
1-31
بناء مقياس الاستثارات الفائقة لتشخيص الاطفال الموهوبين في الروضة (العربية)
التفكير الابداعي لدى طلبة الصف الثاني المتوسط
أ.د. كريم ناصر علي, م.د.ضياء عبد
31-45
التفكير الابداعي لدى طلبة الصف الثاني المتوسط (العربية)
The Psychiatric Health and Its Relation with Memory and Social and Economic Level of Students at Primary Stage in Bahri Locality, Khartoum State
أستاذ مساعد سهير محمد احمد محمود, استاذ صلاح الدين فرح عطا الله بخيت
45-73
الصحة النفسية وعلاقتها بالذاكرة والمستوى الاقتصادي والاجتماعي لدى تلاميذ مرحلة الاساس بمحلية بحري ولاية الخرطوم (العربية)
اثر العلاج السلوكي المعرفي لدى عينة من النازحين
أ.م.د. ناطـق فحـل الكبيسـي
73-90
اثر العلاج السلوكي المعرفي لدى عينة من النازحين (العربية)
The arouses and its relation to sensory-cognitive preferences have Outstanding students and excellence in Rusafa, Baghdad
أ.م.د ازهار محمد مجيد السباب
91-121
الاستثارات الفائقة وعلاقتها بالتفضيلات الحسية-الادراكية لدى الطلبة المتميزين والمتميزات في الرصافة الثانية / بغداد (العربية)
The Suggested Teaching Strategy in the light of (REAP) Strategy and Its Effect In Geometric Thinking among third Intermediate stage
الباحث مصطفى رعد عبد الرسول السعدي, أ.م.د انعام ابراهيم عبد الرزاق
121-144
استراتيجية تدريسية مقترحة في ضوء استراتيجية(REAP) وأثرها في التفكير الهندسي لدى طلاب الصف الثالث المتوسط (العربية)
Methods of determining the degrees of cutting for tests of intelligence and mental capabilities
أ.م.د. حيدر جليل عباس
144-179
طرق تحديد درجات القطع لاختبارات الذكاء والقدرات العقلية (العربية)
The effect of thinking maps and the semantic map on achievement and visual reasoning of natural geography Among literary fifth graders
م.د عباس علي كريدي
178-210
اثر خرائط التفكير والخريطة الدلالية في التحصيل والتفكير البصري بمادة الجغرافية الطبيعية لدى طلاب الصف الخامس الادبي (العربية)
The Effect of Teaching Chemistry in Electronic Scientific Stations on Achievement and Technological Literacy among Second Intermediate Students
م. د. العامر عبد الرحمن محمود
210-234
اثر تدريس الكيمياء بالمحطات العلمية الالكترونية في التحصيل والتنور التكنولوجي عند طلاب الثاني المتوسط (العربية)
The effect of using six hats strategy in developing indicative thinking with intermediate third class students in physic subject .
م. د. حسن عارف عبدال
235-254
اثر استخدام استراتيجية القبعات الست في تنمية التفكير الاستدلالي لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في مادة الفيزياء (العربية)
The effect of analog thinking strategy on gaining concepts of grammar Arabic among middle school students
م.د بـيــداء عبـد الرضـا عيدان, م.م عدي عبد شمخي
254-279
أثــر استراتيجية التفكير التناظري في اكتساب مفاهيم قواعد اللغة العربية لدى طالبات المرحلة المتوسطة (العربية)
Building and applying the health belief scale for kindergarten children
م.د فلاح حسن جبر
280-310
بناء وتطبيق مقياس المعتقد الصحي لدى اطفال الرياض (العربية)
دراسة اساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرج لدى طلبة كلية التربية الاساسية
أ.م. سماء إبراهيم عبد الله
310-346
دراسة اساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرج لدى طلبة كلية التربية الاساسية (العربية)
أثر ألأنشطة الرياضياتية الحياتية في التحصيل والاحتفاظ بالمعلومات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
م.د. حيدر كاظم جاسم الجيزاني
346-367
أثر ألأنشطة الرياضياتية الحياتية في التحصيل والاحتفاظ بالمعلومات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (العربية)
التلكؤ الاكاديمي لدى طالبات الصف الخامس العلمي
م.م زهراء حسين عباس
367-391
التلكؤ الاكاديمي لدى طالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي والتطبيقي (العربية)