Construction a Training Program Based on the (S.A.M.R) Model for Mathematics teachers and Its Effect on Achievement of Their Students

Authors

  • م.م. مصطفى رعد عبد الرسول السعدي
  • أ.د. حسن كامل رسن الكناني

Keywords:

: training program, S.A.M.R model, achievement, achievement test, mathematics teachers.

Abstract

Abstract

     The current research is aimed at building a model-based training program (S.A.M.R.) for mathematics teachers and its impact on the achievement of their students.

"There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average differences of the grades of the students of the pilot group whose teachers were subjected to the S.A.M.R. training program and the differences of the grades of the students of the officer group whose teachers were not trained under the program in the achievement test."

The researchers adopted the pilot research curriculum and the experimental design of the remote test officer group. The program was built and applied to a sample of middle second graders for the 2021-2022 school year whose teachers were chosen in a way that randomly pulled from the research community, who were not headed in their ranks. The total number of students per teacher is 465, divided into two groups, one of which is the group whose teachers have undergone the training program. The other is the group of 240 students whose teachers were not subject to the training program. Both groups of students were rewarded in variants (age by month, past achievement in mathematics, previous mathematical information test).The research tool of the achievement test was built, the veracity, persistence and psychometric characteristics of its paragraphs were verified, and the teachers of the pilot group were trained based on the model-based training program. (S.A.M.R.), after the experiment was completed, the search tool was applied to students of both groups, and the results of the t-test were shown.) Two separate specimens outperform the students of the pilot group over the students of the group in charge of the test, and in the light of the results, the researchers concluded that the model-based training program (S.A.M.R.) has had a positive impact in raising the achievement of their students, and has contributed to meeting some of the training needs of mathematics teachers. The integration of technology into mathematics teaching is in line with recent developments in the field of education and the development of different curricula on the one hand and the abilities of teachers and their students on the other.

Author Biography

أ.د. حسن كامل رسن الكناني

مستخلص البحث:

       يَهدُف البـحث الـحالي إلى بناء برنامج تدريبي قائم على أنموذج (S.A.M.R) لمدرسي الرياضيات ومعرفة أثره في تحصيل طلبتهم ولغرض التحقق من هـدف البـحث وضعت الفرضية الصفرية الآتية: "لا يـوجد فـرق ذو دلالـة إحصـائية عنـد مـستوى دلالة (0.05) بـين متوسـطي الفـروق لـدرجات طلاب المـجموعة التـجريبية الـذين خَـضَعَ مُـدَرِسيهِم للـبرنامج التدريـبي القائم على أنموذج (S.A.M.R) والفـروق لـدرجات طـلاب المجـموعة الضابطـة الذيـن لم يَخضَعْ مُدَرِسـيهِم للـتدريب وفـق البـرنامج فـي اختـبار الـتحصيل". اعتمد الباحثان منهج البحث التجريبي والتصميم التجريبي للمجموعة الضابطة ذات الاختبار البعدي، تم بناء البرنامج  وتطبيـق التـجربة على عينة من طلاب الصف الثاني المتوسط للعام الدراسي 2021-2022 الذين تم اختيار مدرسيهم بطريقة السحب العشوائي من مجتمع البحث، من غير الراسبين في صفوفهم، أذ تم اختيار (15) طلاب عشوائيا لكل مدرس ليكون العدد الكلي (465) طالب موزعون على مجموعتين أحدهما تمثل المجموعة التي خضع مدرسيهم للبرنامج التدريبي والبالغ عددهم (225) طالب والأخرى تمثل المجموعة التي لم يخضع مدرسيهم للبرنامج التدريبي والبالغ عددهم (240) طالب. ، وتم مكافأة مجموعتي الطلاب في المغيرات (العمر الزمي بالأشهر، التحصيل السابق في الرياضيات، اختبار المعلومات الرياضياتية السابقة)، تم بناء أداة البحث المتمثلة باختبار التحصيل، وتـم التحـقق من صـدقها وثباتها والخصائص السيكومترية لفقراتها وتم تدريب مدرسين المجموعة التجريبية اعتمادا على البرنامج التدريبي القائم على أنموذج (S.A.M.R)، وبعد الانتهاء من تطبيق التجربة تم تطبيق أداة البحث على طلاب كلا المجموعتين، وأظهرت نتائج اختبار t-test)) لعينتين مستقلتين تفوق طلاب مدرسين المجموعة التجريبية على طلاب مدرسين المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل، وفي ضوء النتائج استنتج الباحثان أن البرنامج التدريبي القائم على أنموذج (S.A.M.R)  كان له الأثر الإيجابي في رفع مستوى تحصيل طلابهم، كما أسهم في تلبية بعض الحاجات التدريبية لمدرسي الرياضيات، وأن دمج التقنية في تدريس الرياضيات يتماشى مع التطورات الحديثة في الميدان التربوي وتطوير المقررات الدراسية المختلفة من جهة وقدرات المدرسين وطلابهم من جهة أخرى. 

Published

2022-08-31

How to Cite

رعد عبد الرسول السعدي م. م. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., & كامل رسن الكناني . . أ. ح. . (2022). Construction a Training Program Based on the (S.A.M.R) Model for Mathematics teachers and Its Effect on Achievement of Their Students. مجلة أبحاث الذكاء, 16(33), 468–492. Retrieved from https://iru.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/intel/article/view/403

Issue

Section

المقالات